Uchwała Nr VII/58/2007
Rady Gminy Dobrcz
z dnia 28 czerwiec 2007


w sprawie określenia trybu zlecania zadań publicznych oraz udzielania dotacji z budżetu Gminy Dobrcz,sposobu jej rozliczania oraz kontroli zadań zlecanych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku




Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 19, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz. 327)oraz art. 176 ust.1 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832)


Rada Gminy
uchwala co następuje:


§ 1 1.Uchwala się tryb postępowania dotyczący zasad zlecania przez Gminę Dobrcz zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z poźn.zm.), udzielania dotacji, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

2.Wzór oferty realizacji zadania publicznego – stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.

3.Wzór umowy o wykonanie zadania publicznego – stanowi załącznik Nr 3 do uchwały.

4.Wzór sprawozdania z wykonania zadania – stanowi załącznik Nr 4 do uchwały.

§ 2.Traci moc uchwała Nr XII/137/2004 Rady Gminy Dobrcz z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania ( Dz.Urz.Woj.Kujawsko-Pomorskiego NR. 84, poz.1474).

§ 3.Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dobrcz.

§ 4.Uchwała wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczacy Rady Gminy
Halina Pietrzak




Uzasadnienie

do uchwały Nr VII/58/2007 r. Rady Gminy Dobrcz z dnia 28 czerwca 2007 r.

w sprawie określenia trybu zlecania zadań publicznych oraz udzielenia dotacji z budżetu Gminy Dobrcz, sposobu jej rozliczania oraz kontroli zadań zlecanych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.


W polityce rozwoju lokalnego, jego planowaniu, zarządzaniu, kontroli i ocenie decydującą rolę pełnią samorządy lokalne oraz reprezentacja społeczności lokalnych, w myśl zasady partnerstwa Zasada ta musi być oparta na aktywności w sferze inicjowania różnorodnych przedsięwzięć. tworzenia dla nich odpowiednich form organizacyjnych, jak też podejmowaniu systematycznych działań na rzecz budowania autentycznego partnerstwa społecznego. Należy więc dążyć do tego, aby działania samorządu były otwarte na potrzeby i oczekiwania oraz nastawione na angażowanie zainteresowanych mieszkańców, w podejmowaniu konkretnych decyzji, przy jednoczesnym wykorzystaniu inicjatyw społecznych i różnorodnych form aktywności mieszkańców.

Organizacje pozarządowe są naturalnymi partnerami władz samorządowych i dlatego należy stworzyć odpowiednie płaszczyzny współdziałania. Stąd zadaniem władz gminnych jest stworzenia odpowiednich ram organizacyjnych ich współpracy, dialogu i komunikacji społecznej oraz pobudzenie aktywności środowisk lokalnych w celu stymulowania współpracy na rzecz rozwoju i promocji wartości społecznych, kulturalnych i innych. Władze gminy podejmować będą we współpracy z podmiotami prowadzącymi działalność, pożytku publicznego, działania służące realizacji "Strategii Gminy Dobrcz".
Organizacje pozarządowe stanowią bowiem bazę dla rozwoju lokalnych społeczności, gdyż skupiają najaktywniejszych i najbardziej wrażliwych na sprawy społeczne obywateli.

Współpraca z organizacjami pozarządowymi jest ustawowym obowiązkiem Gminy Dobrcz jako samorządu gminnego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. z 2001 r. Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje określone ustawami zadania własne i zlecone, w tym w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi. Szczegółowo o współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi mówi ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).`

Ustawa ta nakłada na organy administracji publicznej obowiązek realizacji zadań wewspółpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalnośćpożytku publicznego wymienionymi w tej ustawie.Uchwała Nr VII/58/2007 r. Rady Gminy Dobrcz z dnia 28 czerwca 2007 r. zmieniająca uchwałę Nr XII/137/2004 Rady Gminy Dobrcz z dnia 28 maja 2004 r. wypełnia zatem ustawowy obowiązek oraz doprecyzowuje zasady dotychczasowej i przyszłej współpracy z gminnymi organizacjami pozarządowymi i ustawowymi podmiotami działalności pożytku publicznego.Wysokość środków finansowych na rok budżetowy przeznaczonych na realizację zadań zleconych, zostanie określona przez Radę Gminy w Dobrczu w uchwale budżetowej.