Uchwała nr XII/137/2004
z dnia 28 maja 2004 r.
Rady Gminy Dobrcz




w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 , z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 15

Rada Gminy

uchwala, co następuje:


§ 1.
Podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu gminy dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań związanych z zaspakajaniem zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy Dobrcz.


§ 2.
Gmina Dobrcz współpracuje z podmiotami wymienionymi w § 1 w szczególności w zakresie zadań określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr ,142 poz. 1591 z późn. zmianami)


§ 3.
Zlecanie realizacji zadań publicznych określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 późn. zmianami) i udzielenie dotacji następuje na zasadach określonych w tej ustawie.


§ 4.
Środki pieniężne przeznaczone na dotacje na finansowanie celów publicznych związanych z realizacją zadań własnych gminy realizowanych przez podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych określone są na dany rok w uchwale budżetowej ,a do czasu uchwalenia budżetu w projekcie uchwały budżetowej .


§ 5.
Dotacje nie będą udzielane:

1.Na refundację kosztów poniesionych przed złożeniem kompletnego wniosku o dotację,

2.Podmiotom, które nie rozliczyły się z gminą z dotychczasowych zobowiązań lub wykorzystały dotacje niezgodnie z przeznaczeniem .


§ 6.
Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, ubiegające się o dotacje z budżetu gminy składają pisemne wnioski do Wójta Gminy w terminie do dnia 15 września poprzedzającego rok budżetowy.

W uzasadnionych przypadkach Wójt Gminy może zdecydować o przyjęciu wniosku złożonego po tym terminie.


§ 7.
Wniosek o przyznanie dotacji na realizację określonego zadania publicznego powinien zawierać:

a/dokładne określenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie dotacji,

b/określenie celu publicznego będącego przedmiotem dotacji,

c/wysokość oczekiwanego dofinansowania,

d/termin i miejsce realizacji zadania publicznego,

e/uzasadnienie wniosku o przyznanie dotacji;

Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do uchwały.


§ 8.
Wójt Gminy przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie dotacji na realizację zadania

publicznego bierze pod uwagę w szczególności:

a/spełnienia warunków formalno – prawnych wniosku,

b/znaczenie zadania dla realizowanych przez gminę celów publicznych,

c/kwotę oczekiwanej dotacji,

d/celowość i efektywność wykorzystania środków publicznych,

e/ ocenę możliwości rzetelnego wykonania zadania publicznego przez podmiot wnioskujący,

f/analizę i ocenę wykonania poprzednich przedsięwzięć danego podmiotu, zwłaszcza uzyskanych efektów, spełnienia celów, rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.


§ 9.
1. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie pisemnej umowy, która zawiera w szczególności:

a/ oznaczenie stron umowy,

b/ szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania,

c/ określenie czasu na jaki umowa została zawarta,

d/ określenie kwoty dotacji jaką gmina przekaże jednostce wykonującej zadanie, sposób i termin jej przekazywania,

e/tryb kontroli wykonania zadania,

f/ sposób i terminy rozliczania udzielonej dotacji i zasady zwrotu w przypadku wykorzystania niezgodnie z celem lub zwrotu nie wykorzystanej części dotacji.

2.Umowa może być rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w wypadku nieterminowego lub nienależytego jej wykonania.

Wzór umowy stanowi załącznik nr 2 do uchwały.


§ 10.
Dotacja może być przekazywana jednorazowo lub w kilku ratach w zależności od specyfiki wykonywanego zadania. Uruchomienie raty dotacji następuje pod warunkiem rozliczenia się podmiotu z raty poprzedniej.


§ 11.
Podmiot dotowany zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej przeprowadzenie kontroli wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym, zgodnie z umową .


§ 12
. Wójt Gminy sprawuje kontrolę poprzez osoby lub podmioty przez niego upoważnione i przyjmuje rozliczenia umów, o których mowa w § 8.


§ 13.
Osoby i podmioty upoważnione do kontroli są uprawnione do kontrolowania sposobu wykonania zadania, na które została przyznana dotacja przez:

1.Żądanie złożenia wyjaśnień, dokumentów i sprawozdań,

2. Prowadzenie oględzin rzeczy albo sposobu wykonania zadań.


§ 14.
1. Ostatecznego rozliczenia przyznanej dotacji podmiot dotowany dokonuje w terminie 30 dni po upływie przewidzianego w umowie terminu realizacji zadania i nie później niż do 25 stycznia następnego roku.

2.Rozliczenie udzielonej dotacji powinno zawierać:

a/ zestawienie faktur i rachunków dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadań finansowanych z budżetu gminy; zawierające numery i daty faktur lub rachunków, nazwy podmiotów je wystawiających, rodzaj i kwoty wydatków,

b/ kserokopie faktur lub rachunków drugostronnie opisanych potwierdzonych za zgodność z oryginałem i adnotacją : „Finansowane ze środków gminy Dobrcz”,

c/ sprawozdanie merytoryczne z realizacji zadania.


§ 15.
Dotacje przyznane i nie wykorzystane w danym roku podlegają zwrotowi do budżetu gminy w terminie 25 dni od zakończenia roku budżetowego. Dotacje udzielone z budżetu gminy i wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają natychmiastowemu zwrotowi do budżetu gminy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia otrzymania środków.


§ 16.
W celu zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia wykaz podmiotów, które ubiegały się i otrzymały dotacje wraz z wysokością wnioskowanej przyznanej i rozliczonej dotacji Wójt Gminy podaje do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy.


§ 17.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr XIV/147/2000 Rady Gminy Dobrcz z dnia 26 lutego 2000 roku w sprawie określenia trybu postępowania w sprawach o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli zleconego zadania.


§ 18.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§ 19.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.





Przewodniczący Rady Gminy

Halina Pietrzak