Uchwała nr XII/139/2004
z dnia 28 maja 2004 r.
Rady Gminy Dobrcz




w sprawie określenia zasad wydzierżawiania gminnych nieruchomości rolnych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz 984, Nr 153 poz.

Rada Gminy

uchwala, co następuje:


 

§1

Określić zasady wydzierżawienia gminnych nieruchomości rolnych w brzemieniu jak w załączniku do uchwały.


§2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§3.
Traci moc uchwała Nr X/80/95 Rady Gminy Dobrcz z dnia 8 listopada 1995 r. w sprawie określenia minimalnych stawek czynszu na dzierżawę gminnych nieruchomości.


§4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczacy Rady Gminy
Halina Pietrzak

Uzasadnienie


Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit a ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do wyłącznych kompetencji Rady Gminy należy określenie zasad wydzierżawiania gminnych nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata. Z kolei na mocy art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.) organy jednostek samorządu terytorialnego obowiązane są do gospodarowania należącymi do nich nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.

Po przeprowadzeniu konsultacji z przedstawicielami rolników – mieszkańców Gminy Dobrcz ustalono, iż najbardziej racjonalnym rozwiązaniem z punktu widzenia prawidłowej gospodarki jest wydzierżawianie nieruchomości rolnych na okres minimum 5 lat. Uzasadnione jest to okolicznością, iż w/w okres pozwala na bezproblemowy zwrot nakładów poniesionych przez rolnika w celu uzyskania pożytków naturalnych z dzierżawionej nieruchomości rolnej. To z kolei przesądza o znacznym zainteresowaniu rolników w wydzierżawianiu gminnych nieruchomości rolnych. W konsekwencji istnieje istotna szansa w uzyskaniu w trakcie przetargów na wydzierżawienie takich nieruchomości wysokich stawek czynszu dzierżawnego przysługujących Gminie. Istotną kwestią jest również możliwość – przy 5-letnim okresie dzierżawy – korzystania przez rolników – dzierżawców z dopłat wynikających ze Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej. Z tego też względu istniała potrzeba ustalenia 5-letniego okresu jako czasu, na który gminne nieruchomości rolne winny być wydzierżawione.

Istotną okolicznością jest również występujący na terenie Gminy Dobrcz ogólny brak terenów rolnych, które mogłyby posłużyć do zwiększenia powierzchni gospodarstw rolników indywidualnych. Z tego też względu tworząc zasady wydzierżawiania gminnych nieruchomości rolnych odwołano się do treści art. 29 ust. 3 b pkt 1 lit a ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 603 z późn. zm.). Doprecyzowanie przywołanych niżej przepisów dotyczy zmniejszenia areału gruntów wymienionego w art. 5 ust. pkt 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592) do średniej wielkości rodzinnego gospodarstwa rolnego występującej na terenie Gminy Dobrcz.

Ustalone zasady wydzierżawiania gminnych nieruchomości rolnych poprzez wprowadzenie:

obowiązkowego przetargu,

wyłączenia z uczestnictwa w przetargu osób bliskich w stosunku do członków komisji przetargowej,

zapewnienie udziału przedstawicieli społeczności lokalnej w pracach komisji przetargowej

minimalnej stawki czynszu dzierżawnego oraz minimalnego postąpienia,

kwoty wadium stosownej do możliwości finansowych podmiotów poważnie zainteresowanych wydzierżawieniem gruntów

zapewniają transparentne i obiektywne wydzierżawienie w/w nieruchomości gruntowych.














Załącznik

do Uchwały Nr XII/139/2004

Rady Gminy Dobrcz

z dnia 28 maja 2004 r.




ZASADY WYDZIERŻAWIANIA GMINNYCH NIERUCHOMOŚCI ROLNYCH



§1. Gminne nieruchomości rolne w rozumieniu Kodeksu cywilnego położone na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele gospodarki rolnej wydzierżawia się na 5 lat.


§2. Maksymalna wielkość jednej działki gruntu podlegająca wydzierżawieniu winna mieścić się w przedziale 5-10 ha.


§3. 1. Umowę dzierżawy zawiera się po przeprowadzeniu publicznego przetargu ustnego.

W przypadku jego nie rozstrzygnięcia przeprowadza się drugi przetarg.

2.Uczestnikami pierwszego przetargu mogą być wyłączne podmioty wymienione w art. 29 ust. 3b pkt 1 lit. a ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 603 z późn. zm.) z zastrzeżeniem, iż muszą być one właścicielami gospodarstwa rolnego położonego w Gminie Dobrcz, którego areał nie przekracza 30 ha oraz nie zalegają w opłatach podatku rolnego, za dostarczoną wodę oraz na rzecz Gminnej Spółki Wodnej.

3.Czynsz dzierżawny ustala się w umowie jako równowartość pieniężną odpowiedniej ilości pszenicy. Czynsz ten jest płatny za półrocze roku kalendarzowego z dołu. Aktualną wartość odpowiedniej ilości pszenicy ustala się na podstawie średniej krajowej ceny skupu pszenicy w półroczu roku kalendarzowego poprzedzającym termin płatności czynszu, tj. na podstawie obwieszczeń Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej “Monitor Polski”.

4.Minimalna stawka wywoławcza czynszu dzierżawnego w przetargu wynosi 3q pszenicy/1ha.

5.Minimalne postąpienie wynosi 0,5 q pszenicy/1ha gruntu podlegającego wydzierżawieniu.

6.Jeżeli pierwszy przetarg nie został rozstrzygnięty, kolejny przetarg na daną nieruchomość przeprowadza się w terminie niezwłocznym, najpóźniej do 14 dni od dnia zamknięcia pierwszego przetargu. Uczestnikami drugiego przetargu mogą być wszystkie osoby fizyczne i prawne, posiadające miejsce zamieszkania (siedzibę) na terenie Gminy Dobrcz.

7.Do chwili rozpoczęcia przetargu można odstąpić od jego przeprowadzenia bez podania przyczyn.


§4. 1. W przetargu mogą brać udział uczestnicy, jeżeli wpłacą do Urzędu Gminy wadium w terminie, miejscu i w formie wyznaczonych w ogłoszeniu przetargu oraz spełniają inne warunki podane w ogłoszeniu.

2.Jeden uczestnik przetargu może wydzierżawić w ramach tego samego przetargu 1 działkę o której mowa w §2.

3.Wójt ustala wysokość wadium, które nie może być niższe niż 1000 zł z 1 działkę, o której mowa w §2. W odniesieniu do działek mniejszych niż 5 ha wysokość wadium ustala Wójt. Wadium może być wniesione w gotówce lub czekach potwierdzonych przez bank.

4.Wadium zwraca się niezwłocznie po odwołaniu lub zamknięciu przetargu, w tym także przetargu, który nie został rozstrzygnięty, z zastrzeżeniem ust. 5-6.

5.Wadium wniesione przez uczestnika przetargu, który wygrał przetarg, zwraca się niezwłocznie po zawarciu umowy dzierżawy.

6.Wadium nie podlega zwrotowi w przypadku, gdy uczestnik przetargu, który wygrał , uchyli się od zawarcia umowy.


§5. 1. Przetarg ogłasza się w siedzibie Urzędu Gminy oraz na sołeckich tablicach ogłoszeń co najmniej na 21 dni przed dniem rozpoczęcia przetargu.

2. W jednym ogłoszeniu można zamieścić informacje o przetargach na jedną lub więcej działek.


§6. W ogłoszeniu o przetargu podaje się w szczególności:

1)oznaczenie i powierzchnię poszczególnych działek podlegających wydzierżawieniu oraz rodzaj użytków i ich klasy według danych z ewidencji gruntów,

2)opis działki, w tym przeznaczenie określone w planie zagospodarowania przestrzennego, oraz termin, w jakim można dokonać jej oględzin,

3)termin i miejsce przetargu,

4)wywoławczą wysokość czynszu oraz minimalną wysokość postąpienia,

5)wysokość wadium oraz formę, termin i miejsce jego wniesienia,

6)informację, że Wójt bez podania przyczyn może:

a) do chwili rozpoczęcia przetargu odstąpić od jego przeprowadzenia,

b) nie zatwierdzić wniosku komisji przetargowej w sprawie rozstrzygnięcia przetargu (w przypadku, o którym mowa w §11),

7)pouczenie o przypadkach, w których wadium nie podlega zwrotowi.


§7. 1. Przetarg przeprowadza powołana przez Wójta komisja, składająca się z trzech do pięciu członków, w tym przewodniczącego. Skład komisji jest jawny. W skład komisji winien wchodzić przedstawiciel Rady Gminy, Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej i sołtysów.

2.Członkiem komisji nie może być osoba:

1)która uczestniczy w przetargu jako oferent,

2)której małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia włącznie uczestniczy w przetargu jako oferent,

3)która jest wspólnikiem lub przedstawicielem oferenta,

4)która jest pracownikiem oferenta albo uczestniczy we władzach osoby prawnej, będącej oferentem.

3. Osoba, o której mowa w ust. 2, nie może uczestniczyć w pracach komisji.

4. W razie konieczności uzupełnienia składu komisji przewodniczący zawiesza przetarg i informuje uczestników o terminie i miejscu wznowienia przetargu.

5. Jeżeli zachodzą wątpliwości co do bezstronności członka komisji, w szczególności w związku ze stosunkiem osobistym, służbowym lub majątkowym łączącym go z uczestnikiem przetargu, Wójt, na wniosek uczestnika przetargu, może odwołać tego członka ze składu komisji. Wniosek ten może być zgłoszony najpóźniej do wywołania licytacji.


§8. 1. Z przetargu komisja sporządza protokół niezwłocznie po zakończeniu czynności przetargowych.

2.Protokół powinien zawierać następujące informacje:

1) termin, miejsce i rodzaj przetargu oraz datę sporządzenia protokołu,

2)oznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu,

3) o osobach dopuszczonych i nie dopuszczonych do uczestnictwa w przetargu, wraz z uzasadnieniem, oraz o innych istotnych zdarzeniach charakteryzujących przebieg przetargu,

4) przebieg licytacji i najwyższą cenę albo wysokość czynszu osiągniętą w przetargu,

5) imię nazwisko i adres lub nazwę (firmę)i siedzibę osoby ustalonej jako kandydat na dzierżawcę nieruchomości,

6) imiona, nazwiska i podpisy przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji.

3.Datę sporządzenia protokołu uważa się za dzień zamknięcia przetargu.


§9. Przetarg uważa się za nie rozstrzygnięty, jeżeli:

1)nikt nie stawił się na przetarg ustny,

2)żaden z uczestników przetargu ustnego nie zaoferował postąpienia ponad wywoławczą wysokość czynszu.


§10. Przetarg podlega unieważnieniu, jeżeli na przetarg ustny stawił się tylko jeden uczestnik.


§11. W razie stwierdzenia, że czynności związane z przeprowadzeniem przetargu zostały dokonane w sposób sprzeczny z niniejszą uchwałą, których naruszenie mogło mieć wpływ na wynik przetargu, Wójt zarządza powtórzenie czynności przetargowych albo unieważnia przetarg.


§12.1. Przetarg przeprowadza się, jeżeli stawiło się przynajmniej dwóch uczestników.

2.Przewodniczący komisji rozpoczyna przetarg od stwierdzenia prawidłowości ogłoszenia przetargu, a następnie przekazuje uczestnikom informacje, o których mowa w §6-7 i § 9-10 oraz sprawdza, czy wadia zostały wniesione we właściwym terminie, miejscu i formie.

3.Przewodniczący komisji wywołuje licytację, ogłaszając wywoławczą wysokość czynszu i wzywa uczestników do zgłaszania postąpień. Jeżeli mimo trzykrotnego ogłoszenia wywoławczej wysokości czynszu żaden z uczestników nie zgłosił postąpienia, przewodniczący zamyka przetarg.

4.Przewodniczący komisji ogłasza kolejne postąpienia zgłaszane ustnie przez uczestników przetargu dopóty, dopóki mimo trzykrotnego ogłoszenia tej samej wysokości czynszu nie ma dalszego postąpienia.

5.Po ustaniu postąpień przewodniczący komisji informuje uczestników, że po trzecim wywołaniu wysokości czynszu dalsze postąpienia nie zostaną przyjęte, po czym wywołuje trzykrotnie ostatnią wysokość czynszu i zamyka licytację. Licytację wygrywa uczestnik, który zgłosił najwyższą wysokość czynszu. Przewodniczący komisji ogłasza imię i nazwisko albo nazwę (firmę) osoby, która wygrała licytację.


Przewodniczący Rady Gminy

Halina Pietrzak