Uchwała nr X/121/2004
z dnia 12 lutego 2004 r.
Rady Gminy Dobrcz



Ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na terenie gminy Dobrcz na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113 poz. 984,

Rada Gminy

uchwala, co następuje:




Rada Gminy

uchwala, co następuje :


§ 1. Ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych położonych na terenie gminy Dobrcz, w związku z :

1) prowadzeniem robót w pasie drogowym w celach nie związanych z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg,

2) umieszczeniem w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,

3) umieszczeniem w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,

4) zajęciem pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych, niż wymienione w pkt 1-3.


§ 2. Wysokość stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w zależności od rodzaju i wielkości zajęcia określa załącznik do uchwały.


§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie



Ustawą z dnia 14 listopada 2003r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) znowelizowano między innymi art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r. Nr 71 poz. 838 z późn. zm.) dotyczący wyrażenia przez zarządców dróg zgody na zajęcie pasa drogowego oraz umieszczanie w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi i pobierania opłat z tego tytułu.

Sprawa dotyczy prowadzenia w pasie drogowym robót przez inwestorów nie będących zarządcą drogi, umieszczania w pasie drogowym urządzeń lub budowli nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.

Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych obowiązują w tym zakresie postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych (Dz.U. Nr 6 poz.33 z późn. zm.)

Z chwilą nowelizacji ustawy takie uprawnienia odnośnie dróg gminnych zlokalizowanych na terenie Gminy Dobrcz uzyskała Rada Gminy Dobrcz.

Powyższa reguła, realizując stawki opłat w zależności od czasookresu zajęcia pasa drogowego, wielkości zajętej powierzchni tegoż pasa, ma na celu zmobilizowanie różnego rodzaju inwestorów (nie będących zarządem drogi) do wykonywania koniecznych prac możliwie szybko z jak najmniejszą uciążliwością dla korzystających z dróg.

W przypadku zajęcia pasa drogowego związanego z umieszczeniem w nim obiektów handlowych, czy reklam, celem jest naliczanie inwestorom, którzy nie są zarządcami dróg, opłat adekwatnie do atrakcyjności punktu lokalizacji w/w urządzenia w obszarze zabudowanym.

Stawki opłat mieszczą się w granicach ustalonych w art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 71, poz. 838 z późn. zm.).

Środki pozyskane z tytułu pobierania opłat będących przedmiotem niniejszej uchwały, zgodnie z zapisem art. 40a cyt. ustawy, stanowią przychody środka specjalnego, będącego w dyspozycji Wójta Gminy Dobrcz przeznaczonego na budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg gminnych oraz drogowych obiektów inżynierskich na terenie Gminy Dobrcz.

Przewodniczący Rady Gminy

Halina Pietrzak